Tipuri de biciclete

M-am hotarat! Vreau sa imi cumpar bicicleta ! Dar ce bicicleta sa imi cumpar?! Pe unde voi merge cu ea? Pe sosea, la munte, merg si in oras ?

Bicicleta de curse / rutiera - cursiera
Daca merg pe sosea am nevoie clar de cursiera, fiind un tip de bicicleta destinata distantelor lungi, anvelope cu suprafata de contact foarte mica (rezistenta la inaintare mica), cu piese cat mai usoare, tot ansamblul e cat mai rigid, pozitia este una aerodinamica insa nu e tocmai relaxanta.

Bicicleta de ciclocros
Daca traseul meu include soseaua insa din cand in cand mai intru si pe teren accidentat am nevoie de un ciclocros, fiind o bicicleta mai inchegata si mai rezistenta pentru a tine mai bine la vibratii si socuri.

Bicicleta de trekking
In ultima vreme foarte multi oameni vor sa calatoreasca pe bicicleta, tur de tara sau sa se plimbe dintr-o tara in alta. Pentru acest tip de plimbare e nevoie de o bicicleta trekking, are roti de 28 inch, pozitie comoda si suporti pentru bagaje.

Bicicleta de oras
Pentru plimbare in oras am nevoie de o bicicleta de tip trekking insa cu mai putine viteze(poate chiar cu o singura viteza) si mai usoara. Bicicleta de oras trebuie sa fie confortabila, pozitia corpului sa fie una dreapta nu "in maini", ghidonul e curbat.

Bicicleta pliabila
Bicicleta pliabila este excelenta pentru biciclistii care nu dispun de prea mult spatiu de depozitare acasa sau fac naveta / calatoresc partial cu masina / trenul sau autobuzul. Proiectate pentru utilizarea pe asfalt, acestea au de regula aparatori si portbagaj. Rotile mai mici sunt in principal adecvate pentru depozitarea in spatii mici si deplasari mai scurte .

Bicicleta olandeza
Daca ati fost in Olanda, veti intelege ce vrem sa spunem. Daca nu ati fost, ne referim la bicicletele care permit o pozitie de deplasare cu corpul drept, proiectate pentru confort si nu pentru viteza. Acest stil are de regula un cos in fata si aripi, suport de bagaje in spate si lant si viteze in cutie pentru o intretinere minima. Nu sunt atat de populare pe cat ar trebui sa fie pentru mersul pe bicicleta zilnic, insa credem ca acest lucru se va schimba.

BMX
Aceasta bicicleta este proiectata pentru distractie maxima. Fara viteze si cu stiluri diverse adaptate pentru curse, pante sau sarituri, aceasta bicicleta reflecta un stil de viata, fiind de asemenea utila pentru transport. Versiunile mai mici sunt de asemenea populare ca biciclete pentru copii .

BMX este sinonim cu sportul extrem si cu placerea de a da trick-uri, de a-ti depasi mereu limitele si de ce nu, ale fizici. Lucrurile sunt simple aici, cadru rezistent, furca fara suspensie, roti de 20", ghidon inalt.

Bicicleta hibrida
Un stil din ce in ce mai popular si bun la toate, pentru biciclistii care se recreeaza sau fac naveta, si denumit astfel deoarece combina elementele optime ale bicicletelor de teren si ale celor rutiere. Bicicleta hibrida are componente usoare, permite o pozitie facila, include deseori aparatori si anvelope de curse sau semi-curse pentru deplasarea pe piste de asfalt sau piste de biciclete / carari in padure.

Bicicleta electrica
Bicicletele electrice sunt relativ noi pe piata, scopul acestora fiind reducerea efortului. Motoarele si bateriile le fac mult mai grele, insa veti putea ajunge la destinatie relaxat si netranspirat.

Bicicleta de munte (MTB)
Locul plin de adrenalina este insa la munte, pe carari, prin padure, pe teren plin de pietre, radacini de acolo si denumirea de mountain bike. Pentru ca terenul este variat din punct de vedere al inclinatiei am nevoie de o bicicleta cu multe viteze pentru a-mi pastra cadenta.

Bicicleta de teren reprezinta o alegere foarte populara pentru multe persoane care doresc o bicicleta de munte, care poate face orice, desi foarte putine au vazut vreodata realmente un munte. Modelul cadrului, materialele si componentele sunt proiectate pentru utilizarea in conditii dificile, pe teren accidentat, de unde si anvelopele noduroase. Majoritatea au suspensie frontala pentru a filtra socurile si pentru marirea confortului si stabilitatii, desi din ce in ce mai multe modele au acum suspensie frontala si posterioara.

Bicicletele de munte sunt Hardail si Full-suspension
Hardtail-ul se imparte in 2 categorii, cel cu suspesnie pe fata si cel fara. Suspensia joaca rol de amortizor. Pentru a avea aderenta/ control mai bun, bicicleta trebuie sa stea cu ambele roti pe suprafata de rulare. Rolul suspensiei faciliteaza aceste lucruri. Suspensia ca scop final are are rol de confort insa totodata inseamna si greutate in plus. Se echipeaza o bicicleta cu suspensie fata doar daca scopul final al bicicletei o cere. De aceea o bicicleta de oras nu o sa aibe niciodata suspensie, in schimb la una de munte este indispensabila.

➤ Avantajul unui hardtail fata de fully e ca e format dintr-o singura bucata, are mai putine locuri de unde poate ceda; e mai usor fata de un fully.

➤ Dezavantajul cel mai mare e ca nu poti parcurge acelasi traseu pe unde un fully merge.

Full-suspension reprezinta o bicicleta care dispune de furca cu amortizor pe fata si suspensie spate.

Travelul suspensiei spate este egal cu cel al suspensiei fata la fiecare bicicleta fully. De asemenea reglajele amortizoarelor sunt asemanatoare. Un fully clar nu e de oras. Locul unde il simti cel mai bine este pe teren accidentat. Dat fiind faptul ca are suspensie dubla copiaza terenul foarte bine iar performantele sunt superioare fata de un hardtail.

Sunt mai multe tipuri de fully. Ele se caracterizeaza in functie de travel (cursa efectiva a amortizorului ).

XC sau CountryCross cu un travel de 100mm. Bicicleta se adreseaza terenului cel mai usor din punct de vedere al denivelarilor. Full-suspesnionul de XC se aseamana foarte mult cu un hardtail de XC, scopul ambelor biciclete este comun. Unele biciclete de XC mai performante au amortizoarele blocabile.

Enduro cu un travel de 120-140mm. Bicicleta se preteaza si terenului mai usor insa accepta si hopuri, denivelari mai serioase. De asemenea este indicat sa fie echipata cu amortizoare blocabile.

All-Mountain dispune de 150-160mm travel. Deja bicicleta poate suporta abuz mai serios. Bicicleta are nevoie de aderenta mai buna deci creste si latimea anvelopelor.

Freeride sau adrenalina dusa la extrem. Bicicleta dispune de 180mm travel, are furca single crown, frane care te opresc in orice conditii. Bicicleta este construita sa suporte orice abuz, de la simple hopuri pana la sarituri de pe canioane.

Downhill este o bicicleta doar de coborare. Travelul bicicletei variaza intre 203 mm si 240 mm insa conventional sa ajuns la 220 mm. Bicicleta este lunga, joasa, foarte rapida. Downhill-ul este un sport de nisa, totodata periculos si foarte scump.


Frana disc vs frana V
Ambele frane sunt foarte bune daca sunt folosite pentru ce au fost construite.

➤ Frana V este o frana usoara si simpla. Astea sunt punctele ei forte. Toate sunt bune si frumoase pana cand se descenteaza roata. Cand roata nu mai e drepata, trebuie decuplata frana de pe roata aferenta. Asta e marele dezavantaj la frana V. Toata lumea a pedalat pe ploaie. Fie ca l-a prins in timp ce se intorcea spre casa de la plimbare/ munca sau termina un traseu la munte sau padure. Frana V joaca rol de filtru si retine tot noroiul infranand roata.

Daca intentionezi sa achizitionezi o bicicleta care va fi folosita si la munte frana in V nu e cea mai buna alegere. Prin prisma celor 2 factori la munte e mai buna frana pe disc.

➤ Frana pe disc se imparte si ea in 2 categorii. Frana mecanica si hidraulica. Frana mecanica foloseste cablu pentru a fi actionata. Frana hidraulica foloseste fie uleiul mineral fie dot-ul. Frana hidraulica e mai puternica fata de cea mecanica. Cel mai mare alt atu il reprezinta faptul ca poti merge in continuare chiar daca ai roata descentrata.