Angajam!

Cum sa va alegeti pantofii de alergare

Majoritatea pantofilor de alergare sunt confortabili atunci cand ii probati intr-un magazin, dar adevaratul test este dupa cativa kilometri de alergare. Veti realiza ca pantoful ideal are o legatura mai mare cu forma piciorului si cu stilul de alergare, decat cu brandul sau culoarea.

Chiar daca in ziua de astazi sunt disponibili pantofi pentru alergat cu ultimele tehnologii in domeniu, alegerea perechii potrivite poate fi o sarcina dificila.

1. Mai intai trebuie sa luati decizia de a investi intr-o pereche de pantofi de alergare, chiar daca sunteti incepator sau, cu atat mai mult daca ati mai alegat dar fara pantofi adecvati.

Folosirea pantofilor nepotriviti este cauza principala a ranirii majoritatii alergatorilor. Trebuie sa va asigurati ca incaltamintea de alergare va ofera suport optim si amortizare pentru a preveni deteriorarea ligamentelor, tendoanelor si articulatiilor. Pantofii de alerare trebuie sa se potriveasca cu forma talpii si stilul dumneavoastra de alergare.

2. Apoi trebuie sa va raspundeti la cateva intrebari: Pe ce suprafata voi alerga? Alerg sa slabesc, de intretinere sau vreau sa fac performanta? Cat de des voi alerga, sau cati kilometrii alerg saptamanal? etc. Toate acestea au un rol important in alegerea pantofilor potriviti si daca nu mergeti la cumparaturi cu „tema" facuta de acasa, va trebui sa-i raspundeti in magazin reprezentantului de vanzari pentru a va putea recomanda pantofii potriviti.

3. Marimea si forma piciorului. Daca sunteti nesigur de marimea pantofului sau daca un picior este mai mare decat celalalt sau nu stiti cum calcati trebuie sa va faceti un test specializat cu un aparat care va indica lungimea, latimea si pronatia piciorului. Un aparat pentru determinarea pronatiei gasiti in showroom-ul Sport Guru iar in urma testului veti afla toate aceste informatii si in plus va recomanda ce pantofi vi se potrivesc. Pot fi pantofi Asics Gel sau adidasi Asics cum ii numesc majoritatea, Brooks sau Mizuno. Ii veti putea proba pe toti in showroom-ul nostru.

aparat pentru determinarea pronatiei

4. Forma arcadei. Daca nu aveti aveti posibilitatea de a face un test specializat puteti gasi raspunsul foarte usor: cand iesiti din dus, piscina sau cada, aruncati o privire la amprenta talpii care ramane pe covorasul de baie sau gresie. Amprenta talpii va indica tipul de arcada a piciorului. Arcada piciorului influenteaza miscarea pe care piciorul o are in timpul alergarii.

forma arcadei

Arcada ridicata: o urma foarte subtire la mijloc, sau una in care partea din fata a talpii si partea din spate sunt foarte putin legate.

Arcada normala: o urma care este intre o talpa plata si una cu o arcada ridicata este considerata o talpa normala.

Arcada plata: o urma plata si dreapta, iar arcada este foarte coborata.

5. Determinarea pronatiei. Forma piciorului are legatura stransa cu biomecanica alergarii. Cu fiecare pas, calcaiul atinge primul pamantul. Acesta se roteste spre interior iar arcada se aplatizeaza pentru a absorbi impactul. Apoi piciorul tau se misca spre partea de exterior si se intareste pentru a crea o rampa de lansare pentru urmatorul pas.Ca alergatori, intampinam mai multe nivele ale acestei miscari in timpul alergarii.

biomecanica alergarii

Miscarea neutra sau normala ajuta la absorbtia impactului, eliberand presiunea din genunchi si incheieturi. Este o trasatura normala a alergatorilor neutri si cunoscuta sub numele de pronatie neutra.

Supra-pronatie este miscarea moderata, exagerata sau severa a piciorului spre interior. Este o trasatura normala care afecteaza majoritatea alergatorilor, expunandu-i riscului de a avea dureri in incheieturi si genunchi. Supra-pronatorii au nevoie de pantofi care ofera stabilitate sau controlul miscarii. Mai este cunoscuta sub numele de pronatie exagerata.

Supinatia sau sub-pronatia este miscarea catre exterior a piciorului rezultand in reducerea impactului insuficient la aterizare. In principiu, putini alergatori sub-proneaza, dar aceia care o fac au nevoie de pantofi cu o amortizare maxima si o flexibiliatate crescuta. Mai este cunoscuta sub numele de pronatie insuficienta.

Cum va puteti da seama ce stil aveti? Daca faceti un test specializat sau va poate spune un podiatrist, dar un raspuns simplu se alfa chiar in dulapul dumneavoastra. Daca aveti o pereche de pantofi bine uzati, verificati uzura acestora pe talpa.

O calcatura neutra este indicata de o uzura de mijloc a talpii si o mica portiune din calcai.

Supra-pronatia este identificata cu uzura pe interiorul talpii pantofului.

Supinatia se identifica cu uzura pe partea de exterior a talpii pantofului.

5. Alegerea pantofului

Cum va spuneam, forma si miscarea piciorului determina caracteristicile pantofilor de care aveti nevoie. Una dintre cele mai importante este latimea. Se refera la forma acestuia sau mulajul in jurul caruia este construit un pantof.

Atunci cand ne referim la forma unui pantof:

O latime "dreapta" se foloseste atunci cand aveti o supra-pronatie sau daca aveti o arcada flexibila, plata.

O latime "curbata" este folosita pentru cei care au o sub-pronatie cu arcada rigida si ridicata. Formele curbate promoveaza miscarile spre interior.

O latime "semi curbata" reprezinta calea de mijloc. Este adecvata pentru cei care au o pronatie neutra.

forma pantofului

Daca aveti posibilitatea probati mai multe marimi. Latimea pantofului (care determina si marimea acestuia) variaza de la producator la producator si chiar de la un model la celalalt. Este posibil sa aveti nevoie de o jumatate de marime mai mare sau mai mica decat marimea dumneavoastra normala, sau chiar de o marime intreaga.

Sfaturi utile:

1. Alegeti lungimea pantofilor adecvata cu spatiu suficient pentru degetul mare al piciorului. Acest lucru va ajuta la evitarea pierderii unghiilor, din moment ce degetele mari nu se vor lovi de peretele pantofului atunci cand alergati la vale sau atunci cand picioarele vi se umfla. Latimea trebuie sa fie adecvata si sa lase spatiu de miscare piciorului, fara frecare. Sireturile ar trebui sa fie confortabile dar nu stranse.

2. Incercati pantofii la sfarsitul zilei. Picioarele se umfla in mod normal la sfarsitul activitatilor zilnice si vor fi la dimensiunea maxima. Acest lucru va va ajuta sa evitati cumpararea unor pantofi mici.

3. Daca purtati un brant oropedic pentru a va corecta pronatia vi se poate potrivi un pantof neutru, dar un pantof de control al miscarii va poate oferi un sprijin suplimentar.

4. Nu purtati un pantof destinat unui alt tip de pronatie decat aveti dumneavoastra! Alergeti un pantof care se coordoneaza cu miscarea corpului pentru a evita durerile.

5. Trebuie sa va asigurati ca pantofii sunt potriviti inainte de a participa la o cursa. De preferat este sa alergati inainte cu ei pentru a-i roda si sa vedeti cum se comporta.

6. Nu asteptati sa va apara rani la picioare ca sa va schimbati pantofii. Prima proprietate a pantofilor care se degenereaza este amortizarea. Majoritatea, dupa 500 km pierd aproximativ 35% din capacitatea de amortizare. Modelele mai usoare(specifice competitiei – au intre 200 si 250 grame) trebuie schimbate dupa aproximativ 500-600 kilometri in timp ce pantofii de antrenament (au in jur de 300 grame), cu talpa mai groasa rezista pana la 1200-1500 kilometri. In consecinta, daca alergati in medie 30 kilometri pe saptamana trebuie sa-i schimbati dupa un an.

7. Nu alergati doua zile consecutive cu aceeasi pereche. Trebuie lasati ca spuma sau gelul din interior talpii sa revina la forma initiala.

8. Greutatea conteaza! Nu puteti alege acelasi model daca aveti 60 kilograme sau 90. Atunci cand alergati, unda de soc creata la fiecare pas corespunde unei valori de aproximativ 3 ori greutatea dumneavoastra iar aceasta unda se propaga din calcai pana in varful coloanei vertebrale. Articulatiile joaca rol de amortizor. Alegerea pantofilor potriviti este esentiala pentru absobtia socurilor si dispersarea vibratiilor.

Deci daca aveti o greutate mai mare, trebuie sa acordati atentie sporita amortizarii la nivelul calcaiului si varfului.