Angajam!

Cum sa va alegeti bicicleta: dimensiuni si pozitie

Odata ce ati decis ce tip de bicicleta satisface cel mai bine nevoile dumneavoastra (daca nu stiti inca, cititi articolul tipuri de biciclete), va trebui sa masurati corect bicicleta respectiva. Daca aceasta nu corespunde perfect marimii corpului dumneavoastra si stilului dumneavoastra de mers pe bicicleta, va expuneti riscului de a va simti inghesuit si stangace cand va deplasati. O bicicleta cu dimensiunile potrivite este de asemenea mult mai eficienta, ajutandu-va sa faceti mai putin efort la pedalare. Tineti cont de anumite considerente importante cand va cumparati bicicleta.

Cadrul

Asigurandu-va ca dimensiunile cadrului corespund lungimii corpului dumneavoastra, puteti evita deplasarea nu tocmai confortabila si care solicita efort, precum si posibile probleme cu gatul si spatele. Un cadru prea mic face ca bicicleta dumneavoastra sa para inghesuita si va impiedica sa va intindeti picioarele pentru mai multa putere, in timp ce un cadru prea mare poate face ca bicicleta dumneavoastra sa fie greu de manuit si va poate vatama – in special, daca nu exista suficient spatiu liber pe cadru cand stati ridicat, calare pe acesta.

Pentru alegerea corecta a marimii cadrului trebuie sa tineti cont atat de inaltimea dumneavoastra cat mai ales de lungimea interioara a picioarelor. Marimea cadrului de cele mai multe ori se exprima in inch si se masoara din centrul axului pedalier si pana la tija de sa. Marimea cadrului este principala caracteristica a bicicletei astfel incat sa vi se potriveasca. Restul ajustarilor fine, cum ar fi pozitia (mai confortabil sau mai sportiv) se face din unghiul si lungimea pipei ghidonului si din pozitiionarea seii care poate fi pozitionata mai in fata sau mai in spate cu cativa cm.

lungimea interioara a piciorului

O varianta mai simpla pentru a va asigura ca bicicleta are dimensiunea corecta pentru corpul dumneavoastra este sa o incalecati tinandu-va ambele talpi pe sol. Daca masurati o bicicleta rutiera, o bicicleta de curse sau una hibrida, trebuie sa aveti spatiu liber pana la cadru de un inch. Pentru bicicletele de teren, lasati doi inch. Pentru o masurare adecvata purtati pantofii pe care ii veti folositi pe bicicleta.

Daca nu puteti veni in showroom pentru a testa bicicleta dorita, va punem la dispozitie un tabel cu marimile bicicletelor functie de inaltime si lungimea interioara a piciorului.

cadru

Daca intetionati sa montati un portbagaj, cosuri sau un scaun de copil pe bicicleta, trebuie sa verificati cadrul, pentru a va asigura ca va permite astfel de dotari.

Inaltimea si pozitia seii

Plasarea seii la inaltimea corecta este un alt aspect important. Regula generala este ca genunchii ar trebui sa fie usor indoiti cand atingeti capatul cursei pedalei.

Daca inaltimea seii este prea mica, va poate deranja si veti avea mai putina putere sa pedalati. Partea superioara a picioarelor va obosi mai repede. Insa, daca inaltimea este prea mare, va poate solicita genunchii, provocandu-va dureri.

Majoritatea biciclistilor care se recreeaza isi fixeaza saua prea jos, in incercarea gresita de a ajunge mai usor cu talpile pe sol cand sunt asezati pe bicicleta. Pedalele unei biciclete trebuie sa fie deasupra solului cu cativa inci pentru a nu atinge suprafata drumului, nici chiar atunci cand bicicleta este foarte inclinata la o curba. Inaltimea seii trebuie sa fie ajustata astfel incat sa le permita picioarelor sa ajunga la pedale, si nu pe sol. Cand ambele talpi ating cu fermitate solul, acest lucru se numeste a merge. Mersul cu bicicleta, pe de alta parte, implica interactiunea dumneavoastra cu pedalele si interactiunea bicicletei cu solul.

Pentru o inaltime corecta, pozitionati saua astfel incat piciorul dumneavoastra sa fie usor indoit la circa 10-15 grade, cand pedala se afla cel mai jos cu putinta. Daca soldurile dumneavoastra se misca dintr-o parte in alta cand pedalati, aceasta inseamna ca saua este prea sus si faceti efort sa ajungeti la capatul cursei pedalei.

In timp ce unii biciclisti isi pozitioneaza saua usor inclinata, majoritatea prefera saua la nivel egal. Este mai usor sa aluneci de pe o sa inclinata. Acesta va poate obosi rapid bratele datorita impingerii sau tragerii constante, in timp ce incearcati sa mentineti echilibrul.

Ghidonul

Pozitia ghidonului joaca un rol important in mentinerea confortului dumneavoastra pe bicicleta. In general, bratele dumneavoastra trebuie sa fie usor indoite, astfel incat sa va simtiti confortabil cand mergeti cu bicicleta. Ar trebui sa puteti ajunge la ghidon cu bratele aproape drepte si cu spatele formand un unghi de circa 45 grade. Ghidonul este de regula dimensionat proportional cu bicicleta insa in functie de stilurile de mers pe bicicleta acesta necesita usoare ajustari.

Cursierele au de obicei ghidonul de aceeasi latime ca si umerii dumneavoastra, in timp ce bicicletele de teren sunt chiar si mai late.

In ceea ce priveste inaltimea ghidonului, bicicletele rutiere au de regula, ghidonul mai jos decat partea de sus a seii, in timp ce ghidonul bicicletelor de teren este si mai jos, asigurand un centru de greutate mai jos pentru biciclist. Bicicletele hibride tind sa aiba ghidonul mai sus decat saua, permitand o pozitie mai confortabila, dreapta. Daca preferati o pozitie mai dreapta pe bicicleta, setati-va ghidonul un pic mai sus. Indiferent ce faceti, asigurati-va ca nu va fixati ghidonul mai sus decat semnul de insertie minim si asigurati-va ca este fixat strans.

O bicicleta potrivita, bine configurata va va permite manuirea adecvata in toate circumstantele.

Rotile

Dimensiunea rotilor este masurata pe baza diametrului si latimii rotii cu o anvelopa montata pe aceasta. Dimensiunea este, de regula, scrisa pe peretele lateral al anvelopei. In general, cu cat este mai mare diametrul, cu atat este mai mare viteza atinsa de rotile subtiri; in timp ce la diametrele mai mici, anvelopele mai groase si mai late pot rezista la incarcaturi mai mari si un impact mai mare. Rotile bicicletei de teren sunt in general de 26” (559 mm) sau 29” (622 mm), si sunt de regula masurate in inci pentru ca provin din Statele Unite. Bicicletele de croaziera si unele biciclete pentru recreere sunt deseori de 26”. Bicicletele rutiere, bicicletele de tururi si majoritatea bicicletelor hibride tind sa aiba anvelope desemnate ca avand 622mm pe jante cu o latime mai mica (de regula 18-25 mm). Asa cum probabil ati observat, “29ers” si bicicletele rutiere au acelasi “diametru al anvelopei in raport cu janta” de 622 mm, insa cele cu latime mai mare ale “29ers” ajung la un diametru de ansamblu mult mai mare decat al unei anvelope rutiere mai inguste. Majoritatea bicicletelor BMX au roti de 20″.

Potrivirea pedalelor si placutelor SPD

1.Trebuie sa pozitionati placutele astfel incat sa corespunda unghiului picioarelor dvs: aveti picioarele cu degetele mari putin strambe sau retrase? Daca alegeti unghiurile gresite, va puteti rani la genunchi. Nu ambele picioare au neaparat acelasi unghi. O modalitate buna de verificare a acestor unghiuri este sa va asezati pe o masa cu picioarele atarnand in gol si sa observati in ce directie si in ce masura picioarele dvs. sunt strambe sau incovoiate. Desenati pozitiile picioarelor dvs. pe o foaie de hartie A4.

2. Puneti-va pantofii, gasiti incheietura piciorului pipaind iesitura osoasa din interiorul piciorului si marcati locul pe pantof.

3. Plasati placutele pe talpa pantofului, utilizand suruburile furnizate si in unghiul aproximativ mentionat la pasul 1, insa nu le fixati inca strans.

4. Puneti-va pantofii si fixati picioarele pe pedale, miscand piciorul inainte si inapoi pana cand semnul facut se aliniaza cu axa pedalei vazute de sus. in aceasta faza, faceti corectii ale unghiului picioarelor dvs. atarnand de la pasul unu.

5. Cereti ajutorul pentru marcarea placutei SPD si a talpii pantofului atat in fata cat si lateral, apoi desfaceti, verificati daca semnele pe care le-ati facut pe talpa si crampon sunt inca aliniate si apoi fixati strans suruburile.